Oon alkanu aina vapaapäivinä leipomaan jotaki että ois kahvin kanssa jotain syötävää (näillä yleensä aina on jotain) ja tänäänki leivoin.
I`ve started to bake something on every free days i got so we would have something to eat with cafè ( here it`s usual) and i baked today also.
Yo he comenzado a cocinar pan cuando tengo dìas libres del cole, asì tendremos algo para mocer a la hora de tomar el cafè y hoy tambien hornee
& tein mokkapaloja.
& I made "mokkapaloja" this is how them should look alike
& yo hornee "mokkapaloja" esto es como se tiene que ver
Pretty similar, hah? ;D
Casì similares, no? :D
Ai mitä kävi ?
~Tomusokeria oli vain 2dl joten päätin tehdä pienempi pinta-alaisen kuin pellillisen.
~Annoin olla uunissa puolisen tuntia ja vaihdoin alalämmön ylhäältä tulevaksi ja annoin olla 15 min kokeillakseni kakun olevan raaka. Takaisin alalämmölle.
~En oikeasti tiedä miten tuota uunia pitäis käyttää. Sovellan joka kerta.
~Kakkuun paistui irtoava kuori hetken ylälämmöstä johtuen. Huomasin tämän siinä vaiheessa ko yritin levittää päällistä. Järkytys.
~Sekoitin kuoren ja oikean päällisen mössöksi jonka jätin mössöksi ja nyt se näyttää suklaakakulta.
So what happened?
~There was only 2dl of powdered sugar for the topping (supposed to be at least 4dl) so i decided to make the area of the cake smaller =it`s a way thicker than it supposed to be
~I let it be in the oven about for half an hour and changed the heat from down to become from up and let it be for 15 minutes to notice that it`s still raw. Back to the low heat.
~I really don`t know how to use the oven.
~The top of the cake was separate from the other cake because i changed the heat during the baking. I noticed it when i was putting the topping over the cake. *shocked*
~I mixed the separate topping and the real topping on the cake and left it like that and now it`s like a chocolate cake.
Entonces que paso?
~solo habian sòlo 2 dl de azucar en polvo por la cubierta (se necesitan al menos 4dl) entonces yo decidì a hacer un queque con màs pecueño = el queque quedo màs grueso de normal
~Yo dejè el queque al horno por una media hora y cambie la temperatura, cambie su posiciòn de abajo hacia la arriba y llo dejè por 15 minutos y luego notè que el queque todavìa estaba crudo. De nuevo a la parte de abajo.
~Realmente yo no sè como se usa el horno.
~La parte superior del queque se separò del resto porque yo cambie la temperatura durante la cocciòn y yo notè eso cuando estaba poniendo la cubierta para el queque. *choque*
~Yo mezcle la cubierta separada y la verdadera cubierta en el queque y lo deje asì y ahora es como un queque de chocolate, no como "mokkapalat".
Mmm espanjaa, espanjaa ja espanjaa. Pystyn puhumaan melkein kaikille espanjaksi, englantia käytän jos olen laiska enkä jaksa ajatella. Suomikin sujuu, se tuli huomattua eilen AFS:n "pakollisessa" tapahtumassa lähialueilta. Sinne tuli aika vähän porukkaa, minun alueelta 3/6 joiden ois pitäny mennä. Siellä oli kuitenki toinen suomalainen ja oli kyllä tosi kiva nähä ja jutella koko päivä !
Mm spanish, spanish, spanish. I can talk almost to everyone in spanish, i only use english if i`m too lazy to think spanish ( not a good thing :< ) or really don`t understand in spanish. Finnish goes well, that was noticed yesterday when some of the exchange student had a meeting. There wasn`t a lot of people, 3/6 from my district, but there was an other finnish girl and it was so nice to meet her and talk with her all day ! (:
Esto parte es feo porque nunca comprobò .. : P
Mm español, español, español. Yo puedo hablar casì con las todas personas en español y yo sòlo uso ingles cuando estoy perezosa yo realmente no entiendo español o la explicaciòn en español ( todavìa tengo que hablar màs español y menos ingles aunque ahora hablo mas español de ingles. Porque ahora puedo. ). Finlandesa va bien tambien, ayer yo fui a un reunion de AFS y allà estuvo una estudiante de intercambio de finlandia ! Yo hable con ella el todo dìa y se fue muy bonito a ver ella !
Oon pikkuhiljaa tottumassa kaikkeen, vaikkakin on tullu pari aika isoa kulttuurin törmäystä nyt tässä aika nyt mutta niistä on selvitty.
Mulla ois totta puhuen vaikka mitä sanottavaa mutta ei paljon mitään.
*HEI SUOMALAISET ! yrittäkää kestää siellä kaamosmasennusta ja pimeyttä ja kylmyyttä ! Tosi monen suomalaisen blogi ja kaveritki sanoo on semmosta "stressiä, masennusta, kaikki kaatuu päälle" mutta turn up the lights (; *
yritän kirjotella useammin lyhempiä postauksia, ettei ittellekkään kertyis nii kauheesti kerrottavaa ettei jaksa mitään kertoa. Kuten tässä nyt kävi. Ja tästä eteenpäin yritän kirjottaa kaiken...krhm "kaiken" 3 kielellä mitä tässä nytten teen että kaikki vois ymmärtää (:
+että saan harjoteltua
**
I try to write shorter texts but more often because now i have so much to tell that i`m telling nothing. And in the future i will try to write more with 3 languages so everyone can understand (:
Ps.
nää ei tiedä mitä tarkottaa ps. mutta te tiiätte.
Oikeesti.
Turhauttavaa.
Vääntää sitä avainta ees ja taas ja ovi senku loksuu muttei avaudu.
Mulla oli nälkä, olin väsyny ja alko tulla pimeä.
Mutta hei nyt mä kysyin ja tiiän miten se avataan alle puolessa tunnissa!
Ps.
people in here doesn`t know what`s ps. but people in finland do, right?
You feel like a winner when after trying HALF AN HOUR you finally can open the front door.
Really.
How frustrating.
I didn`t know how to open the door, i moved and moved the key in the lock and the door was like "klok...klok...klok.." but it didn`t open.
And i was hungry.
And tired.
And it started to be dark.
But hey now i know how to open the door under half an hour!
Esto parte tambien no es correcto tampoco. Pero arriba hay mismo en ingles y fines.. :D cualquier !
Ps.
La hente aquì no save que es ps. pero la hente en finlandia sì, verdad?
Se sesiente como un ganador cuando despues UN MEDIA HORA se puede abrir la puerta de entrada.
Realmente.
Que frustrante.
Yo no sabìa como se abrir la puerta, yo movì el llave en la cerradura y la puerta estuvo como "klok...klok...klok.." pero ne se abriò.
Y yo tuve hambre.
Y yo estuve cansada.
Y la oscuridad fue.
Pero ahora yo sè como se abre la puerta menos de media hora !
I know there`s mistakes in this text.
In finnish, english & spanish
but hey, if you can understand it anyway, what does it matter ?
Krhm.. with the expectation that you can understand :D
and i got help with the first parts in spanish, the last parts are compleatly wrote by me and you can notice it... : D


Mä oon ollu ihan pirteä! :D mä en oo mikään äm asis tyyppi vaan touhuan kaikenlaista ja täällon luntaki :D
VastaaPoistahahah no hyvä sulle ! : D ja siksen puhunukkaa kaikista ko joku kuitenki tulee pätemään (;
Poistajajjoo lunta ja pakkasta ja oih ikävä :c